Kongen av Bastøy (2010)

Βασιλιάς σε μια Κόλαση / King of Devil's Island
Kongen av Bastøy, Poster

Σκηνοθεσία: Marius Holst
Σενάριο: Dennis Magnusson, Eric Schmid, κ.ά.
Παίζουν: Stellan Skarsgård, Benjamin Helstad, Kristoffer Joner, Trond Nilssen


Δες/Κρύψε το trailer

Σύμφωνα με τον θρύλο, ο νορβηγικός στρατός ήρθε αντιμέτωπος με τους πολίτες της χώρας δυο φορές, τη μια το χειμώνα του 1915, ενάντια σε παιδάκια σε ένα νησάκι. Kongen av Bastøy, PhotographΣτις αρχές του προηγούμενου αιώνα, προτού αντιληφθούν ότι κάθονται πάνω σε ένα σκασμό από πετρέλαιο και φυσικό αέριο και μετατρέψουνε έτσι μέχρι και τις φυλακές τους σε ξενοδοχεία σαουδαραβικής πολυτελείας, οι Νορβηγοί ήτανε φτωχοί ψαράδες σε αφιλόξενα νερά, λέγανε τη πρωτεύουσά τους Christiania και όχι μόνο από τον βασιλιά που τη ξανάχτισε, και στο νησάκι του Bastøy συντηρούσανε μια αποικιακή φυλακή για αγόρια, μειωμένης ασφάλειας μεν αλλά τόσο παγωμένα δυναστική όσο οποιαδήποτε σε ταινία φορτωμένη από κλισέ. Σα σκηνικό κινηματογραφικής παραγωγής όλο αυτό μάλλον ευνοεί τον Marius Holst, ένα σκηνοθέτη που αγαπάει τις ιστορίες παιδιών όσο και τα στερεότυπα, μπορεί να δώσει φρέσκια δυναμική σε κουρασμένα δράματα, αλλά μάλλον πνίγεται σε αντικομφορμιστικές ή σε εισαγωγικά ευφάνταστες καταστάσεις. Ο Holst διαχειρίζεται υποδειγματικά τις μεγαλύτερες επιτυχίες των prison films, παρενοχλήσεις, βιασμούς, απόπειρες απόδρασης, βάρβαρες τιμωρίες, τα σκηνικά του είναι αυθεντικά γυμνά και ψυχρά, και οι φιλότιμοι ερασιτέχνες πρωταγωνιστές του τα κατοικούν σαν άνθρωποι γεννημένοι στη κακουχία, με λαμπρότερη προοπτική αποκατάστασης τα θαλασσοδαρμένα φαλαινοθηρικά. Αντικατοπτρίζοντας τις πραγματικές συνθήκες, το σενάριο βοηθάει το σκηνοθέτη να διαχειριστεί τις συγκρούσεις το ίδιο λιτά και αποτελεσματικά, οι κρατούμενοι απαγορεύεται να μιλάνε για το παρελθόν τους και μοιάζουνε έτσι Αγιάννηδες στον καλοπροαίρετο θεατή, η αυστηρή ηθική και η αυστηρότερη πειθαρχία κρατάνε τόσο τους τόνους όσο και τις εκτονώσεις ολόκληρους κόσμους και εποχές μακριά από το μελόδραμα.

Παρολαυτά, οι σεναριογράφοι του κατάφεραν και πάλι να μπερδέψουν τον Holst, ο βασιλιάς στον οποίο αναφέρεται ο τίτλος του Kongen av Bastøy (2010) είναι βέβαια δευτερεύων χαρακτήρας, ο διευθυντής της φυλακής, και προορίζεται μόνο για πτώση, αλλά οι.. Σπάρτακοι είναι δυο, ο πιο παλιός και ο πιο νέος στους θαλάμους, και ο σκηνοθέτης τους χειρίζεται σειριακά --τελειώνει το τόξο του ένα, ξεκινάει του άλλου-- παρόλο που η ιστορία είναι υποτίθεται σε συνεχή ανάπτυξη. Το νησί του διαβόλου το γνωρίζεις μέσα από τα μάτια του C-19, ανυπόταχτου νεοφερμένου με μόνο στόχο την απόδραση, η οποία συμβαίνει.. αναπάντεχα κλείνοντας το πρώτο τρίτο της αφήγησης, και από κει και πέρα, το ίδιο κατακέφαλα, υφίστασαι σα θεατής μια αλλαγή οπτικής, οι πρωτοβουλίες περνάνε στα χέρια του C-1, ο οποίος μετράει μέρες για το απολυτήριο και συγκρούεται (αρχικά) με τη συνείδησή του. Το τηλεγραφημένο νόημα θέλει στο πρώτο τόξο τον αντιδραστικό ήρωα να διδάσκεται υπεύθυνο συμβιβασμό και στο δεύτερο τον μετρημένο να χωνεύει τις ευθύνες της τυφλής υπακοής στην ιεραρχία, όμως ο Holst δε καταφέρνει να τα εντάξει και τα δυο σε μια ενιαία αφήγηση, και σαν αποτέλεσμα φτυαρίζει και τον αμοιβαίο σεβασμό και την αλληλεγγύη που αναπτύσσεται ανάμεσα στους χαρακτήρες. Παραπέρα, οι σκηνοθετικές επιλογές θάβουνε και τη κλιμάκωση, την εξέγερση και τη καταστολή της στο τελευταίο μέρος, αυτή είναι μεν τεχνικά άψογη (η παραγωγή είναι από τις ακριβότερες στην ιστορία της χώρας) και κάπως συγκινητική, αλλά τα προηγούμενα σε κάνουνε να την αντιμετωπίζεις σα διεκπεραιωτικό επεισόδιο, άντε σα season finale.



Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ
ΕΛΛΗ
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30, Τετ. 20.00/ 22.30

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΝΙΡΒΑΝΑ Cinemax
Πέμ.-Τετ.: 20.00/ 22.30

ΠΑΓΚΡΑΤΙ
ΠΤΙ-ΠΑΛΑΙ
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.20/ 22.40

Ν. ΚΟΣΜΟΣ - ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
Πέμ.-Τετ.: 20.45/ 22.50

4 Responses so far.

  1. season finale said

    Ταινίες, σαν το "Kongen av Bastøy", τόσο βαθιά πολιτικές και τόσο επίκαιρες απευθύνονται σε κόσμο που αντιλαμβάνεται τη τέχνη σαν διαδικασία πιο ουσιαστική απ΄την κατανάλωση εικόνων. Δυστυχώς...

  2. cheaptalk said

    Βαθιά πολιτική και επίκαιρη μπορώ να βαφτίσω και τη Νήσο 2, άσε το Νησί δηλαδή, αλλά στις Μάζες δεν αντιλαμβανόμαστε τη τέχνη σα φούμαρα. Η ταινία, 20-40 χρόνια εκτός εποχής δραμάτων φυλακής, έχει σοβαρά, τηλεοπτικού επιπέδου, αφηγηματικά προβλήματα, φανερά κι από κομμένους ρόλους σαν αυτόν της νοσοκόμας, τα οποία μπήκα και στο κόπο να επισημάνω.

  3. SEASON FINALE said

    Ας μη ξεχνάμε, όμως, πως πέρα απ'την αισθητική αρτιότητα στον τρόπο απόδοσης του περιεχομένου, υπάρχει και το ίδιο το ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ και εκεί είναι το σημείο που αξίζει να σταθείς, πέρα απ΄τις όποιες υποκειμενικότητες, υπό το βάρος των μυριάδων κοινωνικοπολιτικών αναλύσεων που "σηκώνει" η ταινία και αδημονούν να βγουν στην επιφάνεια. Κοινώς, νισάφι πια με τις εύκολες συγκινήσεις!

  4. cheaptalk said

    Έγραφα χτες στο Facebook για τις μυριάδες κοινωνικοπολιτικές αναλύσεις που έφαγε το.. We Need to Talk About Kevin, πολύ πέρα από τις προθέσεις της δημιουργού του. Υπήρχε φέτος και το Δέντρο της Ζωής που είχε σαφώς πρόθεση να αναλύσει.. τα πάντα και από.. την αρχή του σύμπαντος, από τον ποιητή Φανφάρα έχουμε χορτάσει εδώ και δεκαετίες. Και όπως είπα, και όπως λέω και στη κριτική, οι αναλύσεις για βιασμούς ανηλίκων στις απολυταρχικές φυλακές, γίνανε πριν δεκαετίες, μόνο ο Δαλιανίδης νομίζω δεν έκανε prison film, και δεν είμαι και τόσο σίγουρος.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.