Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2007: Τα βραβεία


Οι μέρες που είχαν γεύση από καραμέλα κανέλας τελείωσαν για το 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το διεθνές φεστιβάλ με τις τούρκικες τουαλέτες στα γραφεία καλωσορίσματος, διαπίστευσης και δημοσίων σχέσεων, αλλά και στο πιο διεθνές και για δεύτερη χρονιά σε δική του αποθήκη Industry Center, με την παγωνιά και τον πανάκριβο καφέ του.

Αν και περισσότερο ενδιαφέρον θα είχε να μάθει κανείς πόσα από τα πληρωμένα εισιτήρια έμειναν έξω απ' τις προβολές τους επειδή οι δικαιούχοι τους δεν κατάφεραν να φτάσουν στις αίθουσες μέχρι και δέκα λεπτά μετά τις ενάρξεις των ταινιών (απαγόρευση εισόδου που παρουσιάζεται ως αποτέλεσμα παραπόνων για ενοχλητικούς αργοπορημένους, αλλά δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη για πρόωρη έξοδο απ' την αίθουσα που θα μπορούσε να προκαλέσει ίδιες και χειρότερες οχλήσεις), στο γενικό σύνολο το φεστιβάλ σημείωσε αύξηση της τάξης του 10% περίπου, δείγμα ότι η ολοένα και αυξανόμενη καλεσμένη γκλαμουριά που έφερε η διοίκηση Μουζάκη, έχει τα αποτελέσματά της. Όπως είχαν και τα τρία κεντρικά αφιερώματα στον Νικολαΐδη (απ' το Ελληνικό Πρόγραμμα), τον Ναρούσε (απ' τις Ημέρες Ανεξαρτησίας) και τον Καρανφίλ (απ' τις Ματιές στα Βαλκάνια), που έδωσαν την ευκαιρία στους θεατές να ανακαλύψουν (ή να θυμηθούν) εικόνες και ιστορίες που τους έκαναν να βγαίνουν εκστασιασμένοι απ' τις αίθουσες.

Πάλι καλά δηλαδή, γιατί στις καινούριες ταινίες, αν τα πράγματα πέρσι ήταν απογοητευτικά, φέτος είναι μάλλον ανησυχητικά, και πριν το ρίξεις στη δική μου γκαντεμιά, δεν νομίζω ότι θα βρεις κανέναν να σου πει, ότι όση απ' τη φετινή παραγωγή έκανε βόλτα στις προβλήτες, ήταν κάτι καλύτερο από φτωχή. Πολύ περισσότερο βέβαια για την ελληνική, στην οποία, απ' την Αθήνα ακόμη, ξεχώριζαν το Valse Sentimentale (2007) της οικογένειας Κωνσταντίνας Βούλγαρη και η διόρθωση (2007) του (πιο badass με το κοντό μαλλάκι φέτος) Θάνου Αναστόπουλου, που παρά τους φανατισμένους επαίνους που μάζεψαν, άφησαν τον υπογράφοντα παγερά αδιάφορο, αλλά σύμφωνο με την άποψη ότι είναι οι καλύτερες του τσουβαλιού, με τον ίδιο τρόπο που μπορείς να θεωρήσεις καλύτερο της χαβούζας, το πρώτο σου σφιχτό κομψοτέχνημα μετά από περίοδο διάρροιας.

Αυτές είναι πάντως οι ταινίες μας κι απ' αυτές θεωρητικά πρέπει να διαλέξεις, αν και στην ΠΕΚΚ, την ώρα της ψηφοφορίας για το βραβείο της, παραλίγο να κυριαρχήσει μια άλλη άποψη, πιο κοντινή στην πραγματικότητα του θεατή απ' όσο θα μπορούσε να αντέξει η αρτηριοσκλήρυνση της Ένωσης: η αποχή. Κι αν οι κριτικοί μπορούσαν να μην δώσουν βραβείο αλλά έδωσαν (σε κάτι πειραματικό, που μάλλον δε θα δεις κι ούτε πρόκειται να θυμηθείς), η επιτροπή του DigitalWave 02 έπρεπε να δώσει αλλά δεν, ακυρώνοντας στην ουσία το βραβείο κόβοντάς το στα τρία (και μαζί το ξεροκόμματο των 15 χιλιάδων ευρώ σε ψίχουλα των τριών τάλιρων). Οι δε κριτές του διεθνούς τίμησαν την ελληνική διαμονή τους με το βραβείο σεναρίου στη διόρθωση, με το γυναικείας ερμηνείας στην Άννα Λαλασίδου και την ταινία Έλλη (2007), και με το ανδρικής και το ειδικό της επιτροπής, στον Σπύρο Σταθουλόπουλο και το PVC-1 (2007). Το τελευταίο κέρδισε και το διεθνές βραβείο κοινού, με αυτό της επιτροπής να πηγαίνει όπως αναμένονταν στο Ώριμο Στάχυ (2007) του Τσάι Σανγκτζούν, και με το αντίστοιχο (κοινού) του ελληνικού τμήματος να πηγαίνει εύλογα στον El Greco (2007), του οποίου η Ποιότητα αναμένεται να εξυμνηθεί και αύριο στα Κρατικά. Στα οποία περιμένουμε ως πολυπόθητη έκπληξη την ανακήρυξη του Σάκη Ρουβά όχι μόνο ως ερμηνευτή, αλλά και ως καλύτερου τέτοιου της χρονιάς.

Δες/Κρύψε τα σημαντικότερα βραβεία


Βραβείο Καλύτερης μεγάλου μήκους ταινίας-Χρυσός Αλέξανδρος (37.000 ευρώ)
ΩΡΙΜΟ ΣΤΑΧΥ / HONGSE KANBAIYIN / THE RED AWN του Shangjun Cai (Σανγκτζούν Τσάι), Κίνα. Παραγωγός: Li Xudong.

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος (22.000 ευρώ)
PVC – 1 του Σπύρου Σταθουλόπουλου, Κολομβία, Ελλάδα, ΗΠΑ. Παραγωγός: Σπύρος Σταθουλόπουλος, Jason Hall.


Βραβείο Σκηνοθεσίας
VEIKO OUNPUU (ΒΕΪΚΟ ΕΟΥΝΠΟΥ) για την ταινία ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ / SÜGISBALL / AUTUMN BALL, Εσθονία.

Βραβείο Σεναρίου
ΘΑΝΟΣ ΑΝΑΣΤΟΠΟΥΛΟΣ & ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΑΪΣΗΣ για την ταινία ΔΙΟΡΘΩΣΗ του Θάνου Αναστόπουλου, Ελλάδα.

Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού
ΑΝΝΑ ΛΑΛΑΣΙΔΟΥ για την ερμηνεία της στην ταινία ΕΛΛΗ, του Αθανάσιου Καρανικόλα, Γερμανία.

Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού
ALBERTO SORNOZA (ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΣΟΡΝΟΖΑ) για την ερμηνεία του στην ταινία PVC – 1 του Σπύρου Σταθουλόπουλου, Κολομβία / Ελλάδα / ΗΠΑ

Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος
JONAS CUARON (ΧΟΝΑΣ ΚΟΥΑΡΟΝ) για τη σκηνοθεσία της ταινίας Η ΣΤΙΓΜΗ ΣΟΥ / AÑO UÑA / THE YEAR OF THE NAIL, Μεξικό.


Βραβείο FIPRESCI - Eπίσημο Διαγωνιστικό
PVC – 1 του Σπύρου Σταθουλόπουλου, Κολομβία / Ελλάδα, ΗΠΑ

Βραβείο FIPRESCI - Ελληνικός Κινηματογράφος 2007
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ του Βασίλη Δούβλη, Ελλάδα


6 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Αν βαριέσαι να κάνεις κλικ στο λινκ στο κείμενο του αποκλειστικού ανταποκριτή μας Δελτίου Τύπου, τα βραβεία του DigitalWave 02 μοιράστηκαν ως εξής:

    Οι τρεις ταινίες που κέρδισαν τον ψηφιακό Αλέξανδρο και μοιράζονται το ποσό των 15.000 ευρώ είναι οι εξής: Η ταινία Άκου, του Γιώργη Φωτόπουλου, η Έξοδος του Γιώργου Βούλγαρη και το Προσοχή εύθραυστον του Βαγγέλη Ρικούδη.

    Η επιτροπή αποφάσισε ακόμη να απονείμει 2 εύφημες μνείες και μια ειδική σε τρεις επιπλέον ταινίες: Στο Γιαγκόναν: οι σκοτεινές μέρες του χαμού, του Γιάγκου Ραφτόπουλου για τον δονκιχωτισμό και την τρέλα που τη διέκρινε, στο Το μήλο μέσα στο κεφάλι σου του Άγγελου Σπάρταλη για την εικαστική της προσέγγιση και στην Στάση Ζωής του Σπύρου Βρεττού επειδή στον περιορισμένο χώρο που κατέχει ο κινηματογράφος στο εκπαιδευτικό σύστημα και στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος στο οποίο εντάχθηκε, κατόρθωσε να παρουσιάσει μια αφηγηματικά ολοκληρωμένη και ευαίσθητη ταινία.

  2. cheaptalk said

    Επιπλέον, όπως μας πληροφορεί αποκλειστικά ο Δελτίος:

    Το βραβείο Κοινού FISCHER του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:

    - PVC-1 του Σπύρου Σταθουλόπουλου, Κολομβία-Ελλάδα–ΗΠΑ.

    Το βραβείο Κοινού FISCHER του Ελληνικού Προγράμματος του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:

    - EL GRECO του Γιάννη Σμαραγδή, Ελλάδα-Ισπανία-Ουγγαρία.


    Το βραβείο Κοινού FISCHER του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:

    - Η ΔΙΕΘΝΗΣ / BEYNELMILEL / THE INTERNATIONAL των Sirri Sureyya Onder (Σίρι Σιρεγιά Εντέρ) και Muharrem Gulmez (Μουχαρέμ Γκιλμέζ), Τουρκία.

    Το βραβείο Κοινού FISCHER του τμήματος DigitalWave του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:

    - ΓΙΑΓΚΟΝΑΝ: ΟΙ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΧΑΜΟΥ του Γιάγκου Ραυτόπουλου, Ελλάδα

  3. ΠΡΕΖΑ TV said

    Ερωτηση:Μηπως ειδατε τη ταινια του Πετρου Σεβαστικογλου "Τρεις Στιγμες" που ηταν στα προσεχως;;;
    Αν ναι θα ηθελα καποιες πρωτες κριτικες...

  4. cheaptalk said

    Αφού έκανε ο verbal τον απολογισμό από τη σκοπιά του προνομιούχου που θέλει να μπαίνει στην αίθουσα μισή ώρα μετά την έναρξη της προβολής που έχει αρχίσει με μισή ώρα καθυστέρηση (και πιθανότατα να του 'χουν κρατημένη και καλή θέση), εγώ μπορώ να συμπληρώσω από τη σκοπιά του απέξω που δεν ανέβηκε καν φέτος ότι το Φεστιβάλ δεν είναι για μένα.

    Όπως γράφει --αφήνοντάς με λίγο έκπληκτο είναι η αλήθεια-- ο Μήτσης στο σχετικό editorial του Αθηνοράματος αυτής της βδομάδας, η 48η διοργάνωση άνοιξε όπως ακριβώς έγραψα ότι έκλεισε η 47η, με αλαφιασμένες σκατόγριες να ποδοπατάνε όποιον βρουν μπροστά τους για να εξασφαλίσουν την μόστρα μιας θέσης στην.. αναμετάδοση μιας τελετής όπου το μόνο που τις ενδιαφέρει είναι η εμφάνιση έτερων σκατόγριων. Και κάπως έτσι είναι και όλη η διοργάνωση, για τους από μέσα, είτε τους προνομιούχους που ταξιδεύουν προς τα κει με δικά σου έξοδα, είτε τους ντόπιους ημέτερους που προσκαλούνται ή προσλαμβάνονται με δικά σου έξοδα. Και άντε τους πρώτους να τους αντέξεις αν η διοργάνωση δεν είναι για το κοινό, αλλά οι δεύτεροι δε καταπίνονται με τίποτα αφού, αν όχι τιποτάλλο, η σινεφιλία τους καταμετράται και στις αίθουσες της πόλης τον υπόλοιπο χρόνο. Και όλους τους κάνει να σου στέκονται στο λαιμό σαν τριχόμπαλα η επιμονή των δελτίων τύπου στην αύξηση των εισιτήρίων κάθε χρόνο, ακόμα και φέτος που φαίνεται να μειώθηκαν οι προβολές. Ποιο είναι λοιπόν αυτό το κοινό που ενδιαφέρει και ενδιαφέρεται για το Φεστιβάλ και κάθε χρόνο και αυξάνεται? Οι ντόπιοι που ακόμα και ο Borat (2006) τους φαίνεται βαριά κουλτούρα ή οι επισκέπτες που ψάχνουν κάνα μπουρδελοξενοδοχείο να περισσεύει απ' όσα έχει κλείσει απλόχερα το Φεστιβάλ? Και επιμένω και ξαναματαλέω τα ίδια, γιατί κάτι πληρώνουμε (έστω και συνεχώς λιγότερο) για να ισχυρίζεται η διοργάνωση και ότι κάτι προσφέρει.

    Από κει και πέρα, και από μακριά, το πρόγραμμα καλό μου φάνηκε και πιο αξιόλογο αφιέρωμα αυτό στον John Sayles που έκανε και ότι έκανε με δικά του λεφτά τουλάχιστο (και δεν πρόλαβα το Σάββατο να γράψω για το HoneyDripper (2007), που μας είχε υποσχεθεί ο Δελτίος το καλοκαίρι και για πανευρωπαϊκή πρεμιέρα πριν τον προλάβει το Λονδίνο). Και οι ελληνικές συμμετοχές στο διαγωνιστικό επιβάλλονται, όπως σε όλα τα φεστιβάλ, και πάλι καλά που υπήρχαν και αξιόλογοι ξεπατρισμένοι φέτος. Και το ότι οι μισές της εγχώριας παραγωγής είχαν βγει στις αίθουσες ήδη, ανεπανάληπτο θρίαμβο θα το λέγαμε λίγα χρόνια νωρίτερα. Α και 5 χιλιάδες φυσικά και δεν είναι ψίχουλα άμα τσοντάρεις κι εσύ, και πολλά για παραγωγές που μπορεί να κόστισαν και λιγότερο.

  5. cheaptalk said

    Όπως γράφει σήμερα ο >Ronald Bergan που καλύπτει τα τρανσυλβανικά φεστιβάλ για τον Guardian, στη Θεσσαλονίκη έγινε και πάνελ με θέμα "Film Criticism on the Internet" όπου συμμετείχαν και "three Greek bloggers - Ilias Fragoulis, Iosif Proimakis and Christos Mitsis".

  6. Anonymous said

    Το κριμα στην υποθεση του φεστιβαλ Θεσσαλονικης ειναι οτι και φετος οπως και καθε χρονια ξεχασανε να δωσουν και κανενα βραβειο στους αμοιρους εκεινους τεχνικους που δουλεψανε στην μεταπαραγωγη(Post Production).

    Σχεδιαστες ηχου,μιξερ,Colorists,
    Ηχοληπτες,κτλ.

    Ποτε θα καταλαβουν ολα αυτα τα ζωα, απο σκηνοθετες μεχρι την ΕΤΕΚΤ-ΟΤ(που κατα την διαρκεια αξιολογησης των ταινιων,ανταλλασουν τσοντες με τα κινητα τους) οτι αυτοι ολοι οι τεχνικοι κανουν το 80% της δουλειας για να βγαινει στο κολοπανο καθε ψωναρα και να το παιζει αρχοντας καθε χρονια στα φεστιβαλ.
    Ελεος πια, μην μας θυμαστε μονο οταν κανετε μαλακιες στο γυρισμα.....

    Ξεχασα να πω οτι ολες οι ταινιες που παιξανε φετος στο Ολυμπιον παιξανε SR οχι Dolby Digital.Και ασυχρονες 4 καρε......

    Θα ξαναμπω,θα τους ξανακραξω.....

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.