Κρατικά Βραβεία Ποιότητας 2008: Οι νικητές

Greek Film Prizes 2008, Alexandros Avranas (L), Nikos Sekeris (R)
Σε έναν και μόνο άνθρωπο πήγαν χθες βράδυ όλα τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας για τις ταινίες που έρχονται, με τον Νίκο Σέκερη να περνάει τη νύχτα της ζωής του, ακούγοντας 14 φορές να τον ευχαριστούν για την παραγωγή των δύο ταινιών που πήραν όλο το χρυσό, είτε μέσω του αμείλικτου lobbying που του καταλογίζουν κάποιοι, είτε μέσω της 20ετούς τριβής του με τους ανθρώπους όλων των κινηματογραφικών συνδικάτων της χώρας, ως διευθυντής παραγωγής και κοντινός συνεργάτης του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Με τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη να κρατά το ρόλο του άτονου παρουσιαστή και τους The Erasers να στήνουν χαριτωμενιές στη σκηνή με τα live cinema performances τους, o Αλέξανδρος Αβρανάς πρόσθεσε άλλες έξι αιμορροΐδες σε μορφή χρυσών αγαλματιδίων, εκεί που κρατάει και τις υπόλοιπές του, με το Without του να ανακηρύσσεται με διαφορά μιας και μόνης ψήφου, η καλύτερη ταινία της χρονιάς και να σηκώνει τους συντελεστές του για τα βραβεία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, μοντάζ, φωτογραφίας, μακιγιάζ, Α’ Γυναικείας Ερμηνείας για την Εύη Σαουλίδου και το 1ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας.

Με επιμέρους βραβεία περισσότερα και μια ψήφο λιγότερη για καλύτερη ταινία, οι Σκλάβοι στα Δεσμά τους, του Τώνη Λυκουρέση, σάρωσαν τις υπόλοιπες απ’ τις επί μέρους διακρίσεις κι έφτασαν ως το 2ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας. Αν και δεν πρέπει να έχουν ξαναϋπάρξει τόσοι πολλοί ηθοποιοί να παίζουν όλοι τόσο υπερβολικά, σε τόσο διαφορετικές ταινίες και σε τόσο διαφορετικές εποχές ο ένας απ’ τον άλλο, όσο στους Σκλάβους στα Δεσμά τους, η ταινία βραβεύθηκε για την Β’ Γυναικεία ερμηνεία της Δήμητρας Ματσούκα, που (ποτέ δεν περίμενα ότι θα το έλεγα αυτό, αλλά) έδωσε την καλύτερη ερμηνεία της ταινίας και της κινηματογραφικής καριέρας της, το Β’ Ανδρικής πήγε στον ανύπαρκτο Χρήστο Λούλη (σκάνδαλο που ο Θέμος Αναστασιάδης δεν ήταν καν υποψήφιος για το Φιλί της Ζωής), και το Α’ Ανδρικής πήγε στον Γιάννη Φέρτη, προφανώς βραβείο σε μεγάλο βαθμό και τιμητικό της καριέρας ενός σημαντικού ηθοποιού, που στην επιστροφή του στη μεγάλη οθόνη μετά από οκτώ χρόνια απουσίας, δίνει τον ορισμό της εκτός τόπου και χρόνου ερμηνείας, ηγούμενος του εξωφρενικού ερμηνευτικού συνόλου. Ανάμεσα στις άλλες αδυναμίες της ταινίας που βραβεύθηκαν, τα κοστούμια καρναβαλιού με τα μουστάκια που κρέμονταν, τα σκηνικά που στη φτήνια και τη μιζέρια τους αντικατόπτριζαν την παρακμή των ευγενών της ιστορίας, το σενάριο που κατάφερε να μετατρέψει τον Θεοτόκη σε σαπουνόπερα και φυσικά ο Τώνης Λυκουρέσης για τη σκηνοθεσία που τα έδεσε όλα αυτά μαζί.

Αν είδες την τηλεοπτική μετάδοση χθες, θα κατάλαβες και μόνος σου ότι οι συνεχείς βραβεύσεις των Σκλάβων σημαίνουν ότι είδαμε 11 φορές τα βυζάκια της Λένας Παπαληγούρα στο σχετικό κλιπάκι, ενδεχομένως όμως να μην έπιασες την αποχή διαμαρτυρίας του Πάνου Καρκανεβάτου και όλων των εμπλεκόμενων στην παραγωγή του Καλά Κρυμμένα Μυστικά – Αθανασία, που κατέληξε, από μόνη επαγγελματική παραγωγή της χρονιάς, να είναι η τρίτη καλύτερη ταινία, χωρίς βραβείο για δείγμα σε επιμέρους κατηγορίες. Κάπου εδώ μπαίνει η άγνοια κινδύνου που σου έλεγα για την συγκεκριμένη, πριν κάνα μήνα στο εισαγωγικό, αφού για μια εμπορική παραγωγή, χειρότερο απ’ το να βάλει αυτά τα παλαιολιθικά βραβεία στην αφίσα της, είναι το να πάει να διαγωνιστεί και να αποτύχει, παίρνοντας μόνο το τρίτο Κρατικό Βραβείο το μακρύτερο.

Σε επιστολή του προς τον Τύπο πάντως, ο Πάνος Καρκανεβάτος ευχαρίστησε την «επιτροπή ανθρώπων ξένων προς τον ελληνικό κινηματογραφικό μικρόκοσμό μας», που του «απένειμε ομόφωνα το βραβείο της FIPRESCI» και τόνισε την ανάγκη να αλλάξει η παρωχημένη διαδικασία των Κρατικών, πράγμα που προσυπέγραψε για άλλη μια χρονιά ο Μισέλ ντε Λιαπί, λέγοντας ότι το νέο νομοσχέδιο φέρνει διαχωρισμό των Κρατικών απ’ το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, χωρίς όμως να αγγίζει ιδιαίτερα το θέμα της αξιοπιστίας της διαδικασίας των επιτροπών, που μας δίνουν αυτό το διασκεδαστικό πανηγύρι ακυροτήτων κάθε χρόνο.

Δες/Κρύψε την πλήρη λίστα των βραβείων


KPATIKA KINHMATOΓPAΦIKA BPABEIA ΠOIOTHTAΣ ETOYΣ 2008

ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Το 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους ύψους 58.700 ευρώ

Απονέμεται στην ταινία: WITHOUT
Παραγωγή: Nik-S Movies (Νίκος Σέκερης)
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Αβρανάς

Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους ύψους 44.025 ευρώ

Απονέμεται στην ταινία: ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ
Παραγωγή: Nik-S Movies (Νίκος Σέκερης), ΕΚΚ, Nova Multichoice Hellas ΑΕ, ΕΡΤ ΑΕ, Τώνης Λυκουρέσης
Σκηνοθεσία: Τώνης Λυκουρέσης

Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους ύψους 29.350 ευρώ

Απονέμεται στην ταινία: ΚΑΛΑ ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΜΥΣΤΙΚΑ: ΑΘΑΝΑΣΙΑ
Παραγωγή: Πάνος Καρκανεβάτος, ΕΚΚ, ΕΡΤ ΑΕ, Nova Multichoice Hellas ΑΕ, ODEON AE, GRAAL AE
Σκηνοθεσία: Πάνος Καρκανεβάτος


Το 1ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης ή Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων μεγάλου μήκους ύψους 17.610 ευρώ

Απονέμεται στην ταινία τεκμηρίωσης: ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΠΟΥ Ο ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΠΕΣΣΟΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΒΑΦΗ

Παραγωγή: ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ ΕΠΕ Κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, ΕΚΚ, ΕΡΤ ΑΕ, ΑΡΚΤΟΣ, GRAAL
Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Το 2ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης ή Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων μεγάλου μήκους ύψους 11.740 ευρώ

Απονέμεται από κοινού στις ταινίες: ΕΙΔΩΛΑ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ και ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ – ΕΙΔΩΛΟ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ

Παραγωγή:
ΕΙΔΩΛΑ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ: Γιάννης Βαμβακάς
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ – ΕΙΔΩΛΟ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ: Δ. Βερνίκος και ΣΙΑ ΕΕ, ΕΚΚ
Σκηνοθεσία:
ΕΙΔΩΛΑ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ: Γιάννης Βαμβακάς
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ – ΕΙΔΩΛΟ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ: Δ. Βερνίκος

ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Το 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, ύψους 8.805 ευρώ απονέμεται στην ταινία:

PARTNERS
Παραγωγή: Βλάσης Σταθούλας
Σκηνοθεσία: Ιωσηφίνα Μαρκαριάν



Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, ύψους 6.603,75 ευρώ απονέμεται στην ταινία:

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ
Παραγωγή: ΕΚΚ, ΣΕΚΙΝ, Άγγελος Τσαούσης, Κωνσταντίνος Γιαλουρίδης,
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Γιαλουρίδης

Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, ύψους 4.402,50 ευρώ απονέμεται στην ταινία:

ROSMARINUS OFFICINALIS «ΔΕΝΤΡΟΛΙΒΑΝΟΣ Ο ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΗΣ»
Παραγωγή: Αντρέας Σιαδήμας
Σκηνοθεσία: Αντρέας Σιαδήμας

Τα δέκα (10) Ισότιμα Ειδικά βραβεία ταινιών Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων, ύψους 2.348 ευρώ το καθένα, απονέμονται στις παρακάτω ταινίες:


1. ΤΟ ΣΗΜΑΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ (σκηνοθεσία: Γιάννης Καραπιπερίδης)
2. 10 ΛΕΠΤΑ (σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Λεονταρίτης)
3. ΓΑΛΑ (σκηνοθεσία: Αλεξ. Σιπσίδης – Κ. Φραγκούλης)
4. ΟΔΟΜΑΧΙΑ (σκηνοθεσία: Χρίστος Κανάκης)
5. ΧΗΡΑ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ (σκηνοθεσία: Δημ. Κανελλόπουλος)
6. Η ΑΡΚΟΥΔΑ (σκηνοθεσία: Βικτώρια Βελοπούλου)
7. WHEN FISH FLY (σκηνοθεσία: Βίλκα Τζούρα)
8. NEBRASKA (σκηνοθεσία: Αχιλ. Κυριακίδης)
9. ΑΛΜΑ (σκηνοθεσία: Χάρης Σταθόπουλος)
10. BELLA (σκηνοθεσία: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου)


ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας, ύψους 29.350 ευρώ, απονέμεται στον Τώνη Λυκουρέση για τη σκηνοθεσία της ταινίας ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ.

Το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, ύψους 14.675 ευρώ, απονέμεται στον Αλέξανδρο Αβρανά για τη σκηνοθεσία της ταινίας WITHOUT

Το Βραβείο Σεναρίου, ύψους 14.675 ευρώ, απονέμεται από κοινού στους Ιωάννη Μαρούδα, Τώνη Λυκουρέση, Μαρία Βαρδάκα για το σενάριο της ταινίας ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Ανδρικού Ρόλου, ύψους 11.740 ευρώ, απονέμεται στον Γιάννη Φέρτη για την ερμηνεία του στην ταινία ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Γυναικείου Ρόλου, ύψους 11.740 ευρώ, απονέμεται στην Εύη Σαουλίδου για την ερμηνεία της στην ταινία WITHOUT

Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Ανδρικού Ρόλου, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Χρήστο Λούλη για την ερμηνεία του στην ταινία ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Γυναικείου Ρόλου, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στην Δήμητρα Ματσούκα για την ερμηνεία της στην ταινία ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Φωτογραφίας, ύψους 8.805 ευρώ, απονέμεται στον Ηλία Κωνσταντακόπουλο για τη φωτογραφία στην ταινία WITHOUT

Το Βραβείο Σκηνογραφίας, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Κωνσταντίνο Ζαμάνη για τα σκηνικά στην ταινία ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Μουσικής, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Μίνω Μάτσα για τη μουσική στην ταινία ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Ήχου, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Νίκο Μπουγιούκο για τον ήχο της ταινίας ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Μοντάζ, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Γιώργο Τριανταφύλλου για το μοντάζ στην ταινία WITHOUT

Το Βραβείο Ενδυματολογίας, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στην Μπιάνκα Νικολαρεϊζη για τα κοστούμια στην ταινία ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ

Το Βραβείο Μακιγιάζ, ύψους 2.935 ευρώ, απονέμεται στη Φανή Αλεξάκη για το μακιγιάζ στην ταινία WITHOUT


8 Responses so far.

  1. verbal said

    Μεγάλος κερδισμένος της χθεσινής βραδιάς, προφανώς ήταν και η Seven Films, που είχε αγορασμένα για διανομή το Without και τους Σκλάβους στα Δεσμά τους.

  2. verbal said

    Χωρίς ταινίες να βραβεύσουν φαίνεται πως θα βρεθούν τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας τον ερχόμενο Νοέμβρη, αν κρατήσουν την απειλή τους οι 33 σκηνοθέτες κι 9 παραγωγοί, που με ανακοίνωσή τους δηλώνουν αποχή απ' την διαδικασία αξιολόγησης των κρατικών βραβείων και την κατάθεση των ταινιών τους στην Επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού, απόφαση που χαρακτηρίζουν αυτονόητη "εφόσον οι αρμόδιοι δεν ενδιαφέρονται για την θεσμική συγκρότηση αυτού που ονομάζεται Ελληνικός Κινηματογράφος ούτε θίγονται από την χαμένη αξιοπιστία του θεσμού απονομής των κρατικών βραβείων".

    Η λίστα των στασιαστών, περιλαμβάνει σκηνοθέτες όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος (με τη Σκόνη του Χρόνου, που δεν είμαι σίγουρος ότι έχει και πολλή ελληνικότητα), ο Παντελής Βούλγαρης που μοντάρει το Ψυχή Βαθιά με θέμα τον Εμφύλιο, ο Γιώργος Λάνθιμος που ετοιμάζεται για Κάνες με τον Κυνόδοντα, o Πάνος Κούτρας που μας εκπροσώπησε στο Βερολίνο με τη Στρέλλα του και βολτάρει σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ ανά την υφήλιο, ο Γιάννης Οικονομίδης που πρόσφατα τέλειωσε τα γυρίσματα του Μαχαιροβγάλτη, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος που έσπασε ταμεία με το Bank Bang, ο Γιώργος Νούσιας που γυαλίζει τα εφέ στο Κακό στην Εποχή των Ηρώων αλλά και παραγωγοί όπως ο Πάνος Παπαχατζής, ο Διονύσης Σαμιώτης κι ο Κώστας Λαμπρόπουλος, που αντιπροσωπεύουν, πάνω-κάτω, το σύνολο του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου. Πράγμα που σημαίνει ότι ούτε καν το Αυστηρώς Κατάλληλο και το Σούλα Έλα Ξανά δεν θα'χει να βραβεύσει το Υπουργείο για Ποιότητα.

    Όπως έγραφα και για το Cineuropa, η συγκεκριμένη, μοναδική χειροπιαστά ενεργητική κίνηση με σημαντικό βάρος στην απειλή της, είναι ενδεικτική της απελπισίας που βράζει εδώ και κάνα χρόνο στην ντόπια κινηματογραφική κοινότητα γενικότερα, όχι τόσο για τα Κρατικά Βραβεία και τον τρόπο που επιλέγονται (παρά την μικροαστικότητα και την κραυγαλεοσύνη της διαβλητότητάς τους), αλλά για τη μαρμάγκα που τρώει απ' τα μέσα του 2008, την περίφημη πρόταση της επιτροπής Γαβρά, που ήταν να προωθηθεί για ψήφιση ως νομοσχέδιο στη Βουλή πριν το περασμένο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μετά μετατέθηκε για το τέλος του '08 και μετά έμεινε να μαζεύει σκόνη στις αρχές του '09, όταν έγινε ο ανασχηματισμός λόγω των Δεκεμβριανών κι ο Λιάπης έδωσε την καρέκλα του στον Σαμαρά.

    Επιγραμματικά, το θέμα της αναδιάρθρωσης του τρόπου επιλογής των υποψήφιων και των νικητών των Κρατικών Βραβείων, είναι ένα μικρό κομμάτι μονάχα της όλης πρότασης, η οποία πιάνει απ' τη διαχείριση των επιχορηγήσεων των ελληνικών παραγωγών, των συμπαραγωγών, των φοροελαφρύνσεων, των κίνητρων και των επιστροφών, μέχρι την εξίσωση των φιλμικών ταινιών και των ψηφιακών, την αφαίρεση των χρηματικών επάθλων των Κρατικών Βραβείων (για να έχουν λιγότερο ενδιαφέρον όσοι ενδιαφέρονταν να τα στήνουν), τις βάσεις για μια Ακαδημίας Κινηματογράφου που θα ψηφίζει για τους νικητές (αντί για τη διασωματειακή και τις γνωριμίες της, που τους ψηφίζει τώρα) και βέβαια, προτείνει λύσεις για το τεράστιο ζήτημα της μέχρι ώρας μη εφαρμογής του νόμου περί του 1.5% (του ετήσιου τζίρου των τηλεοπτικών καναλιών, που πρέπει να επενδύεται σε κινηματογραφικές παραγωγές, αλλά δεν τολμάει κανείς ν' αποφασίσει να πάει να το εισπράξει).

    Για να έχεις μια γενικότερη εικόνα, πάντως, η κίνηση αυτή έρχεται λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων, ότι θα καταγγείλει το σύμπαν για μη εφαρμογή του 1.5%, καθυστερημένες πληρωμές και καταπατήσεις δικαιωμάτων και θα τους σύρει στα "αρμόδια ημεδαπά και ευρωπαϊκά δικαστήρια [...] αξιώνοντας χρηματική ικανοποίηση για την ηθική βλάβη [...] από την προσβολή της προσωπικότητας [...] που οφείλεται αποκλειστικά και μόνο σε παράνομες παραλείψεις ή ενέργειες αρμοδίων κρατικών οργάνων". Επίσης, για να μην ξεχνιόμαστε, στο περασμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος του EKK, Γιώργος Παπαλιός, είχε προσωπικά εγγυηθεί ότι το 2009 οι ψηφιακές ταινίες θα θεωρούνταν ικανές να διαγωνιστούν για τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας, ο κόσμος να χαλάσει. Φαντάζομαι δεν θα περίμενε να διαγωνιστούν μόνες τους και μόνο αυτές, όπως φαίνεται να γίνεται με αυτές τις εξελίξεις.

  3. verbal said

    Αναμενόμενα, με τις πολιτικές εξελίξεις να είναι αυτές που είναι, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φώναξε τον Δελτίο Τύπου να του κάνει ανακοινώσεις, κι αφού πήρε θέση στη σύγκρουση κινηματογραφιστών - Υπουργείου Πολιτισμού, λέγοντας ότι "το συμφέρον της ελληνικής κινηματογραφικής δημιουργίας είναι και αυτό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης" και "η ελληνική κινηματογραφία χρειάζεται νέο, σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο", καλεί τους Έλληνες δημιουργούς να αποδεχτούν τη μοίρα τους που δεν το'χει γραφτό να δουν το σύστημα να ασχολείται μαζί τους, και να του πάνε τις ταινίες τους, μιας και "μετά την προκήρυξη πρόωρων εθνικών εκλογών, οι διαβουλεύσεις αυτές παγώνουν, κάνοντας φανερό ότι η διεξαγωγή του Φεστιβάλ θα γίνει με την ισχύουσα νομοθεσία".

    Οι... καυτές διαβουλεύσεις, που τώρα πάγωσαν, είχαν μέχρι την κήρυξη των εκλογών, οδηγήσει στο οι Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη (όπως αποκάλεσαν το κίνημά τους οι στασιαστές) να μετρήσουν στις δυνάμεις τους και τον Σύνδεσμο Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων, που την 1η Ιουλίου είχε ανακοινώσει την ομόφωνη απόφαση για "μη αποστολή εκπροσώπων του στην Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Ποιότητας 2009" κι επιπλέον, να παρέλθει το τελεσίγραφο των επαναστατών για κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή, νέου νομοσχεδίου για τον κινηματογράφο, το αργότερο έως την 1η Σεπτέμβρη, αν ενδιαφέρεται κανείς να δει τις ταινίες τους να διαγωνίζονται στη Θεσσαλονίκη.

    Το Φεστιβάλ, που ουδέποτε έκρυψε την πρόθεσή του να φιλοξενήσει τις ελληνικές ταινίες ακόμη κι εκτός συναγωνισμού για τα Κρατικά, μάλλον προσπαθεί να προσφέρει στους Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη μια διέξοδο απ' το κεφαλοκλείδωμα που οι ίδιοι έχουν φορέσει στους λαιμούς τους, για ν' ανέβουν στη Θεσσαλονίκη χωρίς να χάσουν πολύ μούρη. Σάμπως άλλαξε και τίποτα; Κανείς δεν ασχολούνταν μαζί τους πριν, κανείς δε θα ασχολείται και τώρα.

  4. verbal said

    Σταθεροί στην αποχή τους δηλώνουν οι Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη, απαντώντας στην τελευταία προσπάθεια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης να τους φέρει κοντά τους, λόγω... εκλογών.

    Ενισχυμένοι από το Σύνδεσμο Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων και την Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών που αρνήθηκαν να στείλουν μέλη τους στις επιτροπές κρίσεις των ταινιών για τα Κρατικά Βραβεία, οι Έλληνες δημιουργοί που αρνούνται να λάβουν μέρος στο πανηγύρι του Υπουργείου Πολιτισμού, δηλώνουν ότι όχι μόνο δεν θα ανέβουν στο φετινό Φεστιβάλ για κανένα λόγο και κανένα τμήμα του, αλλά θα απόσχουν και από όλες τις μελλοντικές του διοργανώσεις, έως ότου προωθηθεί το απαιτούμενο νέο νομοσχέδιο στη Βουλή.

    Και για να κάνουν την αντίδρασή τους πιο αισθητή στα κοστούμια όπου στοχεύεται, εκτός απ' την εβδομάδα ελληνικού κινηματογράφου που διοργανώνουν για τον Οκτώβρη στην Αθήνα, για να φέρουν τις "ταινίες να συναντηθούν με το κοινό τους", υπόσχονται "στον Υπουργό Πολιτισμού που θα προκύψει από τις επερχόμενες εκλογές, ότι θα τον επισκεφθούμε την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων του και ότι δεν θα τον αφήσουμε ήσυχο να κόβει κορδέλες την στιγμή που ο Πολιτισμός πεθαίνει."

  5. verbal said

    Την περασμένη Παρασκευή 16 Οκτώβρη, έληξε η παρατεταμένη προθεσμία για την υποβολή ταινιών για τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σήμερα, μια βδομάδα μετά, κόντρα στις συνήθεις πρακτικές, οι τίτλοι που έχουν κατατεθεί παραμένουν τυπικά ένα μυστήριο, με τις ερωτήσεις για το ποιες είναι, να χάνονται στους πολλούς διαδρόμους του Υπουργείου Πολιτισμού και του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Λαβυρινθισμοί ενδεικτικοί του ότι όσο ο Νοέμβρης πλησιάζει, τόσο το καζάνι των ντόπιων κινηματογραφικών πραγμάτων κοχλάζει, αφού ΥΠΠΟ και Φεστιβάλ, εμπεδώνουν όλο και περισσότερο, ότι οι Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη, όντως δεν έχουν σκοπό να ανεβάσουν "ούτε καρέ" απ' τις ταινίες τους, στη διοργάνωση που γιορτάζει φέτος τον μισό αιώνα ζωής, με το απροσδόκητα ταιριαστό υπαρξιακό σύνθημα "Why Cinema Now?".

    Το κίνημα των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη, που πλέον αριθμεί αισίως 140 συμμετέχοντες, πρόσθεσε στο όνομά του την αγγλική επωνυμία FOG (όπως Filmmakers of Greece), και ανακοίνωσε την πολυσυζητημένη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, για τις 5 έως 11 Νοεμβρίου, κατά την οποία θα προβληθούν 23 ταινίες και ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, σε ένα μπουκέτο με τον γενικό τίτλο Fog Films. Στη σειρά των προβολών, που θα γίνουν με την υποστήριξη του Movies for the Masses, η Στρέλλα του Πάνου Χ. Κούτρα θα κάνει το πέρασμά της την πρώτη κιόλας μέρα της Εβδομάδας, ενώ μέσα στις επόμενες τρεις μέρες του πρώτου παρασκευοσαββατοκύριακου, θα παιχτούν κι όλες οι υπόλοιπες καινούριες ταινίες της χρονιάς. Ο Βαρδής Μαρινάκης θα κάνει την παγκόσμια πρώτη του Μαύρου Λιβαδιού την Παρασκευή 6 Νοέμβρη, την ίδια μέρα θα προβληθούν κι οι ταινίες Guilt του Βασίλη Μαζωμένου και Στο Βάθος Κήπος του Κλεάνθη Δανόπουλου, ενώ το Σάββατο η Μαργαρίτα Μαντά θα παρουσιάσει την Χρυσόσκονη κι η Στέλλα Θεοδωράκη το Ricordi Mi, λίγες μόνο μέρες μετά τις πρεμιέρες τους στο Πανόραμα και στο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Σινεμά αντίστοιχα. Την ίδια μέρα θα προβληθεί και το μεγάλο ελληνικό hit της περασμένης σαιζόν, Bank Bang, του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, ενώ την Κυριακή, θα παιχτούν τα Γκίνες του Αλέξη Καρδαρά, και Ακαδημία Πλάτωνος του Φίλιππου Τσίτου. Το πλήρες πρόγραμμα θα κλειδώσει κάποια στιγμή μέσα στο Σαββατοκύριακο και θα το δημοσιεύσουμε με το που θα το δούμε, αλλά μέχρι τότε μείνε ήσυχος, ότι θα είναι αρκετά τιγκαρισμένο, και τα 8 ευρώ που θα κοστίζει το ολοήμερο εισιτήριο, θα είναι παραπάνω από καλοξοδεμένο, ιδίως αν στη σούμα βάλεις και τις 30 ταινίες μικρού μήκους, που επίσης αποσύρθηκαν απ' τη Θεσσαλονίκη και ήρθαν να προστεθούν στα Fog Films.

  6. verbal said

    Όσο για την συμπρωτεύουσα, που μια τάση να είναι ομιχλώδης, την έχει, τα πράγματα είναι πολύ πιο μπερδεμένα απ' όσο φαίνονται. Η συνήθης διαδικασία σε περιόδους ειρήνης, καλεί την κινηματογραφιστή να καταθέσει την (ολοκληρωμένη κόπια από την) ταινία του στα Κρατικά Βραβεία για να προβληθεί στην επιτροπή (που προκύπτει απ' τους εκπροσώπους των διάφορων αναγνωρισμένων κινηματογραφικών σωματείων) και στη συνέχεια, να καταθέσει την κόπια και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, γιατι απαιτούν την εκεί προβολή της τα Κρατικά, για να τη λάβουν υπόψιν. Στο φετινό μπάχαλο, καλά πληροφορημένες πηγές πληροφορούν τις Μάζες ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης βρίσκεται με συμμετοχές από οκτώ (8) ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους, τέσσερις (4) εκ των οποίων δεν έχουν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ για συμμετοχή στα Κρατικά και τις οποίες, βέβαια, το Φεστιβάλ καλείται να προβάλει κανονικά. Το δε Υπουργείο βρίσκεται με εννιά (9) τίτλους κατατεθειμένους για τα Κρατικά, απ' τους οποίους οκτώ (8) είναι απορριπτέοι βάσει του νόμου, γιατί δεν έχουν μαζί τους τις αντίστοιχες κόπιες. Η μία (1) ταινία που είναι νομότυπη, είναι μικρού μήκους. Απ' τις υπόλοιπες, δύο (2) είναι μικρού μήκους, μία (1) είναι μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ και πέντε (5) είναι μεγάλου μήκους μυθοπλαστικές, εκ των οποίων, η μία (1) δεν έχει κατατεθεί στο Φεστιβάλ. Όλα αυτά σημαίνουν ότι, ακόμη κι αν παραβλεφθούν οι ελλείψεις στις αιτήσεις και οι κόπιες φτάσουν στο Υπουργείο καθυστερημένες (δε θα 'ναι και πρωτοφανές), τρεις (3) ταινίες μικρού μήκους θα διεκδικήσουν δεκατρία (13) βραβεία, ένα (1) ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους θα διαγωνιστεί για δύο (2) βραβεία και τέσσερις (4) ταινίες μυθοπλασίας θα μοιραστούν τρία (3) βραβεία καλύτερης ταινίας, κι άλλα δεκατρία (13) επιμέρους βραβεία (το πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, παίζει να μείνει στο ράφι).

    Οπότε, αν ο κύριος Γερουλάνος αποφασίσει να απονείμει φέτος Κρατικά, όποιους διορίσει να τα μοιράσουν (γιατί, παρεμπιπτόντως, τα σωματεία έχουν αποσύρει τους απεσταλμένους τους απ' τη διαδικασία), τουλάχιστον δεν θα έχουν και πολλή δουλειά. Επειδή κάτι τέτοιο όμως, δεν πρόκειται να συμβεί (τουλάχιστον, όχι αν ρωτήσεις όποιον μη παράφρων έχει υπόψιν του την παραπάνω εικόνα), είναι λογική η καθυστέρηση του ΥΠΠΟ και του Φεστιβάλ να μη βγάζουν τσιμουδιά για τα θέματα αυτά, και το επιτελείο του υπουργού, να ψάχνει τρόπο να αναβάλει επ' αόριστον τα Κρατικά (πρακτικά, αναβάλλοντας συνεχώς τη λήξη της προθεσμίας των συμμετοχών γι' αυτά), τουλάχιστον μέχρι να καταφέρει να φέρει στη Βουλή, ένα νομοσχέδιο που να ελπίζει ότι θα ηρεμήσει τα πνεύματα. Οπότε αν περιμένεις κάτι σε βραβείο ελληνικό, αναπάντεχα το ενδιαφέρον θα πέσει μάλλον στο κομμάτι το ψηφιακό, και το φετινό DigitalWave θα είναι, φαίνεται, το μόνο τμήμα στ' αλήθεια ζωντανό, με αριθμό συμμετοχών πολύ σημαντικό.

  7. verbal said

    Ενδιαφέρον βέβαια θα έχει και όλο το υπόλοιπο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που, ας μην ξεχνάμε, παραμένει Διεθνές, και όλα τα υπόλοιπα τμήματα του οποίου, βγάζουν φωτιές για να τελειώσουν τα οργανωτικά. Οι Ημέρες Ανεξαρτησίας, του Λευτέρη Αδαμίδη, έχουν ήδη ανακοινώσει τα αφιeρωμάτά τους στον Νέο Φιλιπινέζικο Κινηματογράφο που αναγεννάται χάρη σε κινηματογραφιστές όπως ο (βραβευμένος για τη σκηνοθεσία του Kinatay φέτος στις Κάνες) Brillante Mendoza, αλλά και στο ιδιαίτερο ιαπωνικό κινηματογραφικό κίνημα Pink Eiga που έχει δώσει μια καινούρια μορφή στην έκφραση της σεξουαλικότητας. Οι Ματιές στα Βαλκάνια, υπό τη μπακέτα του Δημήτρη Κερκινού, και με το (επίσης βραβευμένο στις Κάνες) Police, Adjective, του Corneliu Porumboiu να φιγουράρει στο πρόγραμμά τους, θα φέρουν στη Θεσσαλονίκη ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Σέρβο Goran Paskaljevic, ενώ το ανατρεπτικό τμήμα του Focus, που διευθύνει ο Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, και που είχε δημιουργήσει αίσθηση στην πρώτη του εμφάνιση με το αφιέρωμα στον Εφηβικό Πόθο/Εφηβικό Πόνο, φέτος επαναφέρει την προσοχή στο συναισθηματισμό, την σεξουαλικότητα και την ανθρώπινη επικοινωνία, με μια επιλογή ταινιών που, υπό τον τίτλο Post-Romance, θα επιχειρήσει να επαναπροσδιορίσει την έννοια του ρομαντισμού και των πολλαπλών απεικονίσεών του στην οθόνη. Η νέα ταινία του πολυβραβευμένου Hirokazu Kore-eda, Air Doll, βασισμένη σε ιαπωνικό manga και με ηρωίδα μια φουσκωτή κούκλα του σεξ που ζωντανεύει όταν ερωτεύεται έναν υπάλληλο βιντεοκλάμπ, και το ντεμπούτο του Αμερικάνου Kyle Patrick Alvarez, Εasier with Practice, για νεαρό συγγραφέα που προσπαθεί να βρει το δρόμο του προς την συναισθηματική ενηλικίωση, δίνουν μια ιδέα του εύρους του φετινού αφιερώματος του Φεστιβάλ, που φημολογείται ότι θα δει τον Werner Herzog στην κεφαλή του Διεθνούς Διαγωνιστικού του.

  8. verbal said

    Η Χρυσούλα Παπαϊωάννου σήμερα στην Ελευθεροτυπία, επιβεβαιώνει τα νούμερα που έγραφα την περασμένη Παρασκευή για τις συμμετοχές σε Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και Kρατικά, κι αποκαλύπτει και τους τίτλους των ταινιών που θα συμμετέχουν στις δύο διοργανώσεις.

    Το σημαντικότερο όμως που πέτυχε με το ρεπορτάζ της, ήταν να μου θυμίσει ένα σπουδαίο film from Greece που μου χάρισε το πιο πολύτιμο σουβενίρ μου απ' το περασμένο φεστιβάλ των Κανών, κι αυτό δεν είναι άλλο απ' το προωθητικό flyer της ταινίας Fatal Relation (aka Μοιραία Σχέση), του Ερρίκου Ανδρέου, ο οποίος, μετά από ταινίες όπως το Διχασμό (1965), τον Παπαφλέσσα (1971), την Αναζήτηση (1972) και το Λεσβιακό Αύγουστο (1974), κάνει τεράστιο come-back και βάζει την Νίνα Λοτσάρη και τον Σπύρο Σπαντίδα, να πρωταγωνιστούν σ' ένα ερωτικό θρίλερ για περισσότερες πληροφορίες για το οποίο, θ' αφήσω να διαβάσεις το εκστατικό flyer που λέγαμε (σελίς 1 | σελίς 2 | σελίς 3 | σελίς 4). Η ταινία θα προβληθεί στο 50ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ενώ έχει καταθέσει και τα χαρτιά της για τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας. Α και, παρεμπιπτόντως, το σκανάρισμα δεν προκάλεσε καμία παραμόρφωση στις διαστάσεις φωτογραφιών, γραμμάτων κλπ στο αποτέλεσμα που βλέπεις. Just sayin'...

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.