Tinker Tailor Soldier Spy (2011)

Κι ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι
Tinker Tailor Soldier Spy, Poster

Σκηνοθεσία: Tomas Alfredson
Σενάριο: Bridget O'Connor, Peter Straughan
Παίζουν: Gary Oldman, Κατάσκοποι


Δες/Κρύψε το trailer

Το 1973, ο επικεφαλής της SIS στέλνει πρακτορά του στη Βουδαπέστη για αλίευση σημαντικών πληροφοριών από Ούγγρο στρατηγό. Η αποστολή αποτυγχάνει, διεθνές επεισόδιο δημιουργείται, η ηγεσία αναδιαρθρώνεται, αλλά η υπόθεση αρνείται να κλείσει, σα βαθιά πληγή. Tinker Tailor Soldier Spy, PhotographΠάγια για το έργο του John le Carré, το ξεδίπλωμα στη πιο περίφημη κατασκοπική νουβέλα του, το Tinker, Tailor, Soldier, Spy, ξεκίναγε in media res, και το σενάριο της κινηματογραφικής μεταφοράς της, με τη συνεργασία του ίδιου και τη καθοδήγηση του Tomas Alfredson, σεβάστηκε αυτή την αφηγηματική φόρμα, διακρίνοντας κομμάτια ενός παζλ, και αναδιοργανώνοντάς τα ώστε να αποκτήσουνε κινηματογραφική προσωπικότητα και να εξυπηρετούν την οικονομία του δράματος. Η αφήγηση επικεντρώνεται στη συγκέντρωση πληροφοριών και στην αέναη επανεξέτασή τους, επιτρέποντας τόσο στους χαρακτήρες να αναδυθούν σταδιακά όσο και στο χαρακτήρα της δουλειάς τους --αυτή ακριβώς τη συγκέντρωση και την επανεξέταση πληροφοριών-- να αναφανεί. Και από εκεί παραλαμβάνει αποκλειστικά πλέον ο Alfredson, αφαιρώντας με τη σκηνοθεσία του χειρουργικά και τα τελευταία επίπεδα πλεονασμών και γκλαμουριάς, και προσθέτοντας επίπεδα ελλειπτικότητας και αποσπασματικότητας που κάνουνε το Inception (2010) και το Memento (2000) να μοιάζουνε με επεισόδια του Μπομπ Σφουγγαράκη. Χαρακτηριστικότερα, και κόντρα ακόμα και στο γραπτό της Bridget O'Connor και του Peter Straughan, περνάει κάπου ένα εικοσάλεπτο προτού ο George Smiley του Gary Oldman ψελλίσει λέξη στη ταινία, ενώ ο Tom Hardy σαν Ricki Tarr, σαν ο πράκτορας από τις πληροφορίες του οποίου αρχίζει όλη η έρευνα για τυφλοπόντικα στη καρδιά της MI6 που απασχολεί την ιστορία, αυτός χρειάζεται το διπλάσιο και βάλε χρόνο για να εμφανιστεί σα σκιά στην οποία ο Smiley απευθύνεται όσο ξεκαθαρίζουνε τα ίχνη της στο κάδρο. Ο Alfredson δε σε προσκαλεί απλά, σε προκαλεί να αναγνωρίσεις τη δημιουργική δεξιοτεχνία, διαγράφει κυβιστικά μια περίοδο σκυθρωπά ατμοσφαιρική, όπου οι εξωτερικές σκηνές φωτίζονται όσο οι εσωτερικές και μόνο αυτές στην αίθουσα των συνεδριάσεων των ανώτατων στελεχών της βρετανικής αντικατασκοπείας φωτίζονται σουρεαλιστικά κοκκινόχρυσες για να αντικατοπτρίζουνε τις σπίθες και τη παραδοξότητα της τριβής υπέρτατων προσωπικών φιλοδοξιών και ηθικών επιλογών, όπου το παρελθόν διαχέεται στο παρόν και ξανά πίσω με τον απόηχο των διαλόγων κάθε φορά να εντείνει το διφορούμενο των περασμάτων και τις ανακολουθίες να σου παραλύουνε την αίσθηση του χρονικού βάθους, όπου η εμβέλεια του φακού και το επιλεκτικό της εστίασης κατασκοπεύουνε τους κατασκόπους πριν ακόμα τους γνωρίσεις, όπου κάθε φορτωμένο με σημειολογία κάδρο αποκτάει ιστορικές ως ειρωνικές επιπλέον διαστάσεις στη συνέχεια, όπου όλα τα αλληλοδιαπεράσματα αμφίσημων κομματιών πληροφοριών συνθέτουνε σχολαστικά την "εικόνα" που σχηματίζει ο Smiley, την επίλυση της υπόθεσης, αλλά πάντα προσπαθείς να κοιτάξεις πίσω από το πλάνο για να βρεις και τι έχει στο μυαλό του.

Ο Alfredson μάζεψε, όχι και τόσο εύκολα στη διάρκεια της παραγωγής, και ένα καστ από αυτά που λες χαριποτερικά για να τονίσεις την ευρύτητα και τη καταξίωση του ταλέντου τους, και σε αυτό κατόρθωσε να μεταδώσει την.. εξωφρενική αλλεργία του στην έμφαση, ο Smiley προσωποποίησε τον αντι-Bond στη γενικότερη απομυθοποίηση του κατασκοπικού προτύπου στο έργο του Le Carré, αλλά ο Alfredson ξεκινάει από τον Oldman για να απομυθοποιήσει κάθε κινηματογραφικό ίματζ θα έλεγες, οι πρωταγωνιστές του ξενίζουνε τόσο τον μέσο θεατή όσο και τις σύγχρονες γενιές η επιμονή του στις αναλογικές συσκευές, τους άστιλπνους χώρους, τα μονότονα ρούχα, και τις ανέμελες μύγες. Χαρακτηριστική στο έργο του Le Carré μπορείς να πεις και την Tolkien-ικής πολυπλοκότητας απλότητα που κατέληξε να χρίζει μισά αριστουργήματα όσες κινηματογραφικές μεταφορές μυθιστορημάτων του καταφέρνανε απλά να μη καταλήξουνε σε αβυσσαλέα ασυναρτησία, αυτή έκανε θρύλο την 7 επεισοδίων σειρά του BBC που άφηνε χώρο στον Alec Guinness --στον πιο εικονικό ρόλο μιας καριέρας γεμάτης από τέτοιους-- να ζεστάνει τις πατούσες του στο τζάκι, και αυτή τη σεβάστηκε μέχρι κεραίας τελικά ο Alfredson, εκπληκτικά και έξοχα αφήνει διαστήματα στα γεγονότα όχι μόνο να καταλήξουνε αλλά και να αφομοιωθούνε στην αφήγησή του, με μικρούς νεωτερισμούς ανεπαίσθητες αντιστίξεις και περιεκτικές βινιέτες καταπιάνεται με τις περισσότερες μικρές ιστορίες σαν αυτή του Tarr, αντί να τις προσπεράσει με παραφουσκωμένο exposition, εκθέτει στη τελική σαν ερασιτεχνικά φιλμάκια μικρού μήκους τη μεγάλη πλειοψηφία της παραγωγής ενός κινηματογραφικού αιώνα που ήδη αντιμετωπίζει σαν ευνόητα προαπαιτούμενα τις συμβάσεις του προηγούμενου. Πιο ατακαδόρικα και συμπερασματικά, αντιμέτωπο με απαράμιλλους θρύλους, τη νουβέλα στην οποία βασίστηκε, την έκτασή της, τον ήρωά της, την τηλεοπτική μεταφορά της, και τον πρωταγωνιστή της, το πρώτο έργο του Alfredson μετά το Låt den Rätte Komma In (2008), εμπεριέχει περισσότερο τρελό θράσος και από το να κατεβάζεις την Ελλάδα στη Πορτογαλία για να πάρει το Euro, αλλά από τις πρώτες σκηνές πανηγυρίζεις σα τον Χελάκη στο γκολ του Χαριστέα στον τελικό, δε περιγράφεις άλλο.


Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ
Ιντεάλ
Πέμ.-Τετ.: 17.25/ 20.00/ 22.35

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
Νιρβάνα Cinemax-cyta
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30, Κυρ. & 15.00

ΧΑΛΑΝΔΡΙ - ΧΟΛΑΡΓΟΣ
Αίγλη 3D Digital
Αίθουσα 2
Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.15/ 22.45
Σινέ Χολαργός
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.10/ 22.50

ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ
Κηφισιά Cinemax 3 Class-cyta
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30, Κυρ. & 15.00

ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ
Αίθουσα 2 (DTS)
Πέμ.-Τετ.: 17.30, Τετ. & 20.20, Σάβ., Κυρ. & 12.10/ 14.50
Αίθουσα 11 (DTS/DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 20.20 (εκτός Τετ.)/ 23.00

VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL
Αίθουσα 5 Village Cinema Ing
Πέμ.-Τρ.: 16.15/ 19.00/ 21.45/ 00.30, Σάβ., Κυρ. & 11.00/ 13.30
Αίθουσα 10
Τετ.: 16.15/ 19.00/ 21.45/ 00.15
Αίθουσα 12
Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.30/ 23.15
Αίθουσα 14 Village Cinemas Gold Class
Πέμ.-Τετ.: 20.30/ 23.15, Σάβ., Κυρ. & 17.45

ΗΡΑΚΛΕΙΟ - Ν. ΙΩΝΙΑ
Τρία Αστερια 3D Digital
Αίθουσα 2
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.15/ 22.40

ΑΕΛΛΩ CINEMAX 5+1
Αίθουσα 2
Πέμ.-Τετ.: 21.50
Αίθουσα 4
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.15

VILLAGE CINEMAS ΠΑΓΚΡΑΤΙ
Αίθουσα 1 (DOLBY SRD)
Πέμ.-Τετ.: 19.00/ 21.40/ 00.20

NANA CINEMAX - ΔΑΦΝΗ 3D
Αίθουσα 2
Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.15/ 22.45, Σάβ., Κυρ. & 15.15, Κυρ. & 12.45
Αίθουσα 3
Πέμ.-Τετ.: 21.30/ 00.00

VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL - AG.DIMITRIOS
Village Cinemas Athens Metro Mall - Ag. Dimitrios
Αίθουσα 2
Πέμ.-Τετ.: 16.30/ 19.10/ 21.50/ 00.30, Σάβ., Κυρ. & 11.10/ 13.50

ΚΑΛΛΙΘΕΑ
Ετουάλ
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30

VILLAGE 9 CINEMAS @ FALIRO
Αίθουσα 1
Πέμ.-Τετ.: 21.40/ 00.10
Αίθουσα 5
Πέμ.-Τετ.: 18.50
Αίθουσα 8 Gold Glass
Πέμ.-Τετ.: 20.00/ 22.30, Σάβ., Κυρ. & 17.00

ODEON STARCITY - Λ. ΣΥΓΓΡΟΥ
Αίθουσα 10 (DTS/DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 17.20/ 20.00/ 22.40, Κυρ. & 12.00/ 14.40

VILLAGE SHOPPING AND MORE
Village Cinemas Gold Class 2
Πέμ.-Τετ.: 16.00/ 18.45/ 21.30/ 00.15, Σάβ., Κυρ. & 13.15
Αίθουσα 6
Πέμ.-Τετ.: 16.00/ 18.45/ 21.30/ 00.15, Σάβ., Κυρ. & 13.15
Αίθουσα 15
Πέμ.-Τετ.: 17.00/ 19.45/ 22.30, Παρ., Σάβ., Τετ. & 01.15, Σάβ., Κυρ. & 11.30/ 14.15
Αίθουσα 20
Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.30/ 23.15, Σάβ., Κυρ. & 12.15/ 15.00

ΧΑΪΔΑΡΙ - ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
Φοίβος
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.20/ 22.40

STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ
Αίθουσα 4
Πέμ.-Τετ.: 16.30/ 19.00/ 21.30/ 00.00

ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS 3D DIGITAL
Αίθουσα 3
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.00

ΠΕΙΡΑΙΑΣ & ΠΕΡΙΧΩΡΑ
Δημ. Κιν. Σινεάκ
Πέμ.-Τετ.: 17.10/ 19.45/ 22.20


8 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Η Pauline Kael έλεγε διαβόητα για τον Terrence Malick πως κάνει ταινίες χριστουγεννιάτικα δέντρα, τους κρεμάς ότι γυαλιστερό νόημα έχεις στη σοφίτα. Για κάτι τέτοιες παπάρες, όλοι οι κριτικοί που τις έχουνε στολίσει με τις δικες τους φανφάρες, σου λένε να τις ξαναδείς για να τις "καταλάβεις". Από το Tinker Tailor αντίθετα, που χρειάζεται απλά να έχεις νοημοσύνη για να το παρακολουθήσεις και κινηματογραφική παιδεία (ή εναλλακτικά αγάπη για το είδος) ώστε να το εκτιμήσεις, οι ίδιοι κριτικοί, πιο χαρακτηριστικά ο Ebert, αφαιρέσανε πόντους επειδή δεν απευθύνεται σε πανηλίθιους. Προσωπικά είχα δει τη σειρά αρκετές φορές, όπως υποθέτω και οι περισσότεροι Βρετανοί που κρατήσανε τη ταινία τρεις βδομάδες στη κορυφή των εισιτηρίων, έτσι δε ξέρω πόσο προαπαιτούμενη είναι η καλή γνώση της πλοκής, αλλά έτσι κι αλλιώς προτείνω σε όλους να τη ξαναδούν τη ταινία, φαίνεται όλο και πιο έξοχη κάθε φορά.

  2. Anonymous said

    Είναι in medias res

  3. Εvgenia Tr said

    Εξαιρετική! όπως θα πρέπει να είναι μια ταινία.

  4. Anonymous said

    Εκπληκτικά απλή και σύνθετη ταυτόχρονα. Το Tinker Tailor Soldier Spy δεν αφήνει περιθώρια για φαμφάρες και φλυαρίες. Ταινία με Τ κεφαλαίο.

  5. Τάσος said

    Πολύ καλή και προσεγμένη δουλειά. Απίστευτη ατμόσφαιρα που σε μεταφέρει στο Λονδίνο του Ψυχρού Πολέμου, πολύ καλές εμρηνείες από Oldman - Firth, ενδιαφέρουσα ιστορία που σε κρατάει μέχρι το τέλος και εξαιρετική σκηνοθεσία από Alfredson (μου έμεινε η σκηνή στο ασανσέρ...φανταστική). Την προτείνω ανεπιφύλακτα.

  6. cheaptalk said

    Για τη διόρθωση παραπάνω, σημειώνω ότι έχει δίκιο φυσικά έφαγα το s από.. τα media. Αλλά απλά δε θεώρησα ότι αξίζει να αλλάξω το "updated" timestamp της δημοσίευσης γι' αυτόν το λόγο, κολλάω σε κάτι τέτοια :p

  7. Chaque Azulu said

    άσχετο με την ποιότητα της ταινίας αλλά δεν μπορώ να κρατηθώ: όταν οι "γνωστοί" ηθοποιοί είναι δύο και ο ένας είναι ο πρωταγωνιστής, δεν είναι κάπως αυτονόητο ότι ο άλλος θα είναι ο κακός;

    όχι ότι έπαιξε κάποιο ρόλο, just saying...

  8. Ody said

    Βασικά,όλο το καστ της ταινίας είναι αναγνωρίσιμο...Απαραίτητο σε πλοκές που σου αραδιάζουν πολλά πρόσωπα μαζί,γιατί αλλιώς παθαίνεις ότι στους Ατέλειωτους Αρραβώνες ή τη Λεπτή Κόκκινη Γραμμή.
    Είναι λογικό το νεότερο κοινό να μη ξέρει και τόσο καλά τον Τζον Χερτ ή τον Κιαράν Χιντς (σε αντίθεση με τον "Σέρλοκ" Κάμπερμπατς,ας πούμε) αλλά ευτυχώς υπάρχει και το imdb.

    Στην αναγνωρισιμότητα των χαρακτήρων ξώφαλτσα βοηθάει και η μυστηριώδης ομοιότητα του Μαρκ Στρονγκ με τον Άντι Γκαρσία.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.