Vénus Noire (2010)

Μαύρη Αφροδίτη / Black Venus
Vénus Noire, Poster

Σκηνοθεσία: Abdellatif Kechiche
Σενάριο: Abdellatif Kechiche, Ghalia Lacroix
Παίζουν: Yahima Torres, Andre Jacobs, Olivier Gourmet


Δες/Κρύψε το trailer

Από το 1810 μέχρι και το θάνατό της το 1815, μια γυναίκα με τα συνηθισμένα χαρακτηριστικά της φυλής των Khoikhoi, στεατοπυγία και sinus pudoris, περιφέρονταν σα θέαμα, σαν Αφροδίτη των Οτεντότων, στην Ευρώπη. Vénus Noire, PhotographΣτις σημειώσεις της παραγωγής, ο Abdellatif Kechiche εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ήθελε να γυρίσει τη Μαύρη Αφροδίτη (2010), κατά κύριο λόγο τη ταύτιση με το να σε βλέπουν σαν Άραβα ή Αφρικάνο και όχι σαν άνθρωπο ή καλλιτέχνη, αλλά αποφεύγει να αναφέρει πως έπρεπε πρώτα να κάνει το Κους Κους και Φρέσκο Ψάρι (2007), μια κριτική και κάπως εμπορική επιτυχία, για να μπορεί να ασχοληθεί στη συνέχεια και με κάποιο project πάθους. Με αυτό το κλειδί, μπαίνεις εύκολα και στο κεφάλι του δημιουργού, για να βρεις εκεί τη πρόθεσή του να αποφύγει ένα ακόμα γκομενόδραμα, ένα εύκολο εξιλεωτικό μελόδραμα, μια ακόμα περιφορά του σκελετού της Sarah Baartman σαν άφεση αμαρτιών σε όσους συνεχίζουν να τις διαπράττουν. Η Αφροδίτη του Kechiche παρουσιάζει, παρά καταδικάζει ή καν "εκθέτει" τη πολιτισμική άγνοια, τη προσεγγίζει διαπεραστικά μέχρι να αισθάνεσαι τη κάμερα κάτω από το πετσί σου, συναίσθημα όχι και τόσο εύκολο άμα εκεί κρύβονται οι αυταπάτες, τα κοκορέματα ή στη σπάνια περίπτωση οι ενοχές σου, συνειδητή δυσκολία που την έχει ήδη αποδείξει η.. σκασμένη υποδοχή της ταινίας από αρκετούς δημοσιογράφους από τη περσινή Βενετία ακόμα, και η αδιαφορία του κοινού στη Γαλλία έπειτα. Η αφήγηση, αν εξαιρέσεις το προοίμιο του τέλους στην αρχή της, εξελίσσεται χρονικά, με αφετηρία τις πρώτες παραστάσεις της Baartman στο Piccadilly, αλλά ο Kechiche τη μετατρέπει και σε διαπεραστική της κοινωνικής διαστρωμάτωσης, αφού η άτυχη γυναίκα περνάει από τον Νοτιοαφρικάνο Hendrick Caezar που τη πήγε στο Λονδίνο, σε κάποιον Γάλλο θηριοδαμαστή Réaux που τη περιφέρει στα ανώτερα και όλο πιο décadent σαλόνια της χώρας του, μέχρι τον Georges Cuvier, επικεφαλή του θηριοτροφείου του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Παρισιού, τον.. ανωτερότερο και πιο μορφωμένο απ' όλους, που την αντιμετωπίζει φυσικά και απόλυτα σα ζώο. Στη πορεία ο σκηνοθέτης αναδημιουργεί με λεπτομέρεια όλα τα στάδια εξέτασης της Baartman από το κοινό, τη περιέργεια, το φόβο, τον ερωτισμό, τη.. ψυχαγωγία της όλης φάσης, και παρά τις κατηγορίες για παρόμοια με του Cuvier κλινική ψυχρότητα και παρόμοια με του Réaux θηριοδαμαστική σκληρότητα, προσαρμόζει τη δημιουργική του υπογραφή, κόβει σαφώς πιο γρήγορα, αντικαθιστάει αυτό το ντοκιμενταρίστικο lingering της κάμεράς του με την αποσπασματικότητα κρυφής, σίγουρα σκοπεύει να μεταφέρει στο θεατή την εμπειρία του να είναι το υποκείμενο (και όχι απλά παρών).

Το τόξο της αφήγησης είναι εμπρεπώς κατάμαυρο, κατάδυση στην απόγνωση, ο Kechiche μάλλον προσαρμόζει γι' αυτό τον σκοπό και τον ιστορικό χαρακτήρα του Caezar, τον μετατρέπει σε κάποιον που έχει τη Baartman υπηρέτρια "μέλος της οικογένειάς" του αντί για σκλάβα, χρησιμοποιεί μια απίστευτη.. παράσταση σε τρεις γλώσσες από τον Andre Jacobs (που υποδύεται τον Caezar), για να σε πάει από τις φρούδες ελπίδες στις φρουδότερες, από κάπως συμπαθητικούς εκμεταλλευτές σε στυγνότερους, και ανατροφοδοτεί ανηλέητα τον κύκλο αδιαφορώντας για τις (ήδη εκτοξευμένες πλέον) κατηγορίες για επαναληψιμότητα, εξετάζει φυσικά τους (διαφορετικούς και.. εξελιγμένους κάθε φορά) θεατές και όχι το (παρόμοιο και πιο παρακμιακό κάθε φορά) θέαμα. Η ταινία μένει πιστή και στην εποχή της, τα πιθανά για λόγους προϋπολογισμού εσωτερικά γυρίσματα επιτείνουν τη κλειστοφοβία και τη μαυρίλα που σου πλακώνει τη ψυχή, ο Kechiche δε χάνει όμως την ευκαιρία, στη σκηνή της δίκης του Caezar για δουλεμπόριο, να τονίσει ότι.. τίποτα δεν άλλαξε, ότι και στις αρχές του 19ου αιώνα οι Ευρωπαίοι θεωρούσαν τον εαυτό τους προοδευμένο, απαλλαγμένο από τις βαρβαρότητες του παρελθόντος τους, και με τις ευαισθησίες τους, και με τα όλα τους. Και κυρίως με την άγνοιά τους στη καλύτερη, βέβαια.



Also on Movies for the Masses: Vénus Noire (2010): Venezia 67 trailer

Απόψε στις 20:00 στο ΑΠΟΛΛΩΝ Cinemax Class 3D και από 21 Απριλίου στις αίθουσες

3 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Η κριτική πολύ πιθανά θα αποκτήσει και επιπλέον παράγραφο τις επόμενες ώρες. Η ταινία προβάλλεται φυσικά στα πλαίσια του 12ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου, του οποίου το logo θα μπει κι αυτό στο θέμα σε κάποια φάση. Μας έχει φάει η ασυνέπεια τον τελευταίο καιρό, ξέρω, ξέρω :p

  2. cheaptalk said

    Το θέμα το ολοκλήρωσα εδώ και ώρα. Το teaser υπάρχει στη θέση του trailer γιατί είναι πιο.. μυστηριώδες, σα παλιά αφίσα για θέαμα τσίρκου κάπως, το trailer παίζει στο venusnoire-lefilm.com. Κάποια επώνυμα δεν είναι bold σε κάποια σημεία, σε κάποια προσπάθεια κάποιας διάκρισης ανάμεσα στα πραγματικά πρόσωπα και τους χαρακτήρες της ταινίας.

  3. cheaptalk said

    Σα τελευταία λεπτομέρεια, οι δυο προηγούμενες ταινίες του Kechiche έσκισαν στα César του 2004 και του 2008, και μάλιστα με τις ίδιες ακριβώς βραβεύσεις, καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου και γυναικείας ελπίδας. Τα César του 2011 είχαν υποψήφια μόνο τη Yahima Torres, και δώσανε τα βραβεία τους στο Ενώπιον Θεών και Ανθρώπων (2010), μια ταινία εντελώς αντίστροφης οπτικής, που στη σύγκριση μέχρι και.. αγαθό απλοϊκό μελόδραμα μπορείς να τη πεις επιπλέον.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.